Kai pirmą kartą išgirdau šią žinią, pagalvojau, kad tai dar vienas interneto pokštas. Tačiau vos pasigilinus tapo aišku – tai neįtikėtinas technologinis pasiekimas, parodantis, kiek toli gali nueiti entuziastai, turintys pakankamai užsispyrimo ir techninių žinių. Programuotojas, žinomas kaip „Shutterbug2000″, atliko tai, kas anksčiau atrodė neįmanoma – sukūrė veikiančią „Windows 95″ versiją, pritaikytą legendinei „Game Boy Color” konsolei.
Neįtikėtinas techninis iššūkis
Pagalvokime apie skaičius – „Game Boy Color” turi vos 32 KB operatyviosios atminties ir 8-bitų procesorių, veikiantį 8 MHz dažniu. Palyginimui, originalus „Windows 95″ reikalavo mažiausiai 4 MB RAM ir 386DX procesoriaus. Tai tarsi bandymas įdėti dramblį į dėžutę nuo degtukų.
„Tai buvo beprotiška idėja, kuri neturėjo veikti,” – prisipažino projekto kūrėjas viename iš interviu. „Bet man patinka neįmanomi iššūkiai.”
Programuotojas turėjo visiškai perrašyti operacinės sistemos branduolį, drastiškai sumažinti grafinius elementus ir optimizuoti kiekvieną kodo eilutę, kad sistema tilptų į mažytę konsolės atmintį. Projektas užtruko beveik dvejus metus, dirbant vakarais ir savaitgaliais.
Kaip tai veikia praktikoje?
Suprantama, ši „Windows” versija yra labai apkarpyta. Sistema paleidžiama per specialiai modifikuotą kasetę, kuri turi papildomos atminties. Paleidus sistemą, ekrane matome atpažįstamą mėlyną paleisties ekraną, po kurio pasirodo supaprastinta „Windows” darbalaukio versija.
Dėl techninių apribojimų sistema veikia lėtai – paleisties procesas užtrunka beveik minutę, o programų atidarymas – dar ilgiau. Pelės žymeklis valdomas krypčių mygtukais, o A ir B mygtukai atlieka kairiojo ir dešiniojo pelės mygtukų funkcijas.
„Tai tikrai nėra praktiška kasdieniam naudojimui,” – juokiasi kūrėjas. „Bet galite paleisti supaprastintą užrašinę, piešimo programą ir netgi labai supaprastintą Minesweeper žaidimą.”
Kodėl tai svarbu retro technologijų pasaulyje
Šis projektas – ne tik techninis kuriozas, bet ir svarbus pasiekimas retro kompiuterių bendruomenėje. Jis parodo, kad senų technologijų galimybės dažnai yra neišnaudotos, ir su kūrybiškumu bei užsispyrimu galima pasiekti tai, kas anksčiau atrodė neįmanoma.
„Retro technologijų entuziastai visada bandė išspausti maksimumą iš aparatinės įrangos,” – paaiškina retro technologijų istorijos tyrinėtojas Tomas Petrauskas. „Nuo demoscenos atstovų, kurie kūrė neįtikėtinus efektus su 8-bitų kompiuteriais, iki šiuolaikinių programuotojų, kurie priverčia senas konsoles daryti dalykus, apie kuriuos jų kūrėjai niekada negalvojo.”
Šis projektas taip pat atskleidžia, kaip technologijų istorija gali būti perkuriama ir permąstoma, suteikiant naują gyvenimą seniems įrenginiams.
Techninės detalės ir įgyvendinimo metodai
Norintiems suprasti, kaip tai buvo pasiekta, verta pasigilinti į technines detales. Programuotojas naudojo kelias pagrindines technikas:
- Visiškai perrašė OS branduolį assembly kalba, optimizuodamas kiekvieną instrukciją
- Sukūrė specialią atminties valdymo sistemą, kuri išnaudoja kasetės ROM atmintį
- Supaprastino grafinę sąsają iki minimumo, išlaikant pagrindinius „Windows” elementus
- Sukūrė specialų failų sistemą, pritaikytą Game Boy Color apribojimams
„Didžiausias iššūkis buvo ne tik sumažinti sistemos dydį, bet ir išlaikyti jos atpažįstamumą,” – pasakoja kūrėjas. „Norėjau, kad žmonės iš karto suprastų, jog tai ‘Windows’, net jei ji veikia ant Game Boy ekrano.”
Bendruomenės reakcija ir ateities planai
Kai projektas buvo paskelbtas internete, jis greitai tapo virusiniu reiškiniu. Vaizdo įrašas, demonstruojantis sistemą, surinko milijonus peržiūrų per kelias dienas. Retro technologijų entuziastai buvo sužavėti, o kai kurie net pradėjo kurti savo modifikacijas ir programas šiai miniatiūrinei „Windows” versijai.
„Nesitikėjau tokio susidomėjimo,” – sako kūrėjas. „Maniau, kad tai bus įdomu tik keliems techninių dalykų mėgėjams, bet pasirodo, kad nostalgija ‘Windows 95’ ir ‘Game Boy’ yra labai stipri.”
Ateityje programuotojas planuoja išleisti dokumentaciją ir kodo pavyzdžius, kad kiti galėtų mokytis ir tobulinti projektą. Jis taip pat svarsto galimybę pritaikyti sistemą kitoms retro konsolėms, tokioms kaip originalus „Game Boy” ar „Sega Game Gear”.
Kaip išbandyti patiems (jei išdrįsite)
Jei esate pakankamai drąsūs ir turite „Game Boy Color” konsolę, galite išbandyti šį projektą patys. Štai ką reikia žinoti:
- Jums reikės specialios programuojamos kasetės, tokios kaip „EverDrive GB” ar „El Cheapo SD”
- Projekto failai yra prieinami „GitHub” platformoje (ieškokite „GBCWin95″)
- Įdiegimo procesas nėra paprastas ir reikalauja tam tikrų techninių žinių
- Būkite pasiruošę lėtam veikimui ir ribotam funkcionalumui
„Tai tikrai nėra vartotojui draugiškas projektas,” – perspėja kūrėjas. „Bet jei mėgstate eksperimentuoti su sena technika, tai gali būti įdomus savaitgalio projektas.”
Kai nostalgija susitinka su inovacijomis
Šis neįprastas projektas primena mums, kad technologijų pasaulyje ribos dažnai egzistuoja tik mūsų galvose. Kai nostalgija susitinka su techniniu išradingumu, gimsta projektai, kurie nustebina ir įkvepia.
„Windows” Game Boy Color konsolėje simbolizuoja tą nuostabų žmogaus kūrybiškumo aspektą – norą daryti dalykus ne todėl, kad jie būtų praktiški ar naudingi, bet tiesiog todėl, kad jie atrodo neįmanomi. Ir galbūt tai yra svarbiausia šio projekto pamoka – kartais verta siekti neįmanomo vien dėl to, kad įrodytume, jog tai įmanoma.
Ar „Windows” Game Boy Color konsolėje pakeis pasaulį? Žinoma, ne. Bet ji jau pakeitė mūsų supratimą apie tai, kas įmanoma su sena technika. O tai savaime yra laimėjimas, vertas dėmesio ir susižavėjimo.