Pereiti prie turinio
Pagrindinis » IT ir technologijos » Nextel radijo telefonai (nextel)

Nextel radijo telefonai (nextel)

Jei kada nors girdėjote tą charakteringą „chirp” garsą gatvėje ar statybvietėje, greičiausiai susidūrėte su Nextel technologija. Šie radijo telefonai buvo tikra revoliucija komunikacijų srityje, sujungdami tradicinius radijo ryšio privalumus su mobilių telefonų funkcionalumu. Nors šiandien Nextel tinklas jau nebeveikia, jo technologinis palikimas ir poveikis komunikacijų industrijai vis dar jaučiamas.

Kas buvo Nextel ir kodėl jis tapo toks populiarus

Nextel Communications buvo amerikiečių telekomunikacijų bendrovė, veikusi nuo 1987 iki 2013 metų. Kompanijos unikalumas slypi ne tik jos istorijoje, bet ir technologiniame sprendime, kuris kardinaliai skyrėsi nuo kitų mobilių operatorių. Vietoj to, kad tiesiog kopijuotų egzistuojančias technologijas, Nextel sukūrė hibridinį sprendimą, sujungusį radijo ryšio ir mobilaus telefono funkcijas viename įrenginyje.

Pagrindinis Nextel privalumas buvo „push-to-talk” (PTT) funkcija – galimybė naudoti telefoną kaip radijo stotelę. Paspaudus mygtuką, galėjote iš karto susisiekti su vienu žmogumi ar visa grupe, o ryšys užsimegzdavo per sekundės dalį. Tai buvo ypač patrauklu verslo klientams, ypač statybos, transporto ir saugumo srityse, kur greitas komunikavimas yra gyvybiškai svarbus.

Nextel telefonai tapo statuso simboliu tam tikrose srityse. Jų tvirta konstrukcija, patikimas ryšys ir unikalus „chirp” garsas, kuris skambėdavo prieš kiekvieną PTT pranešimą, padarė juos lengvai atpažįstamus. Daugelis vartotojų nešiojo Nextel telefoną kaip pagrindinį įrenginį, o kiti turėjo jį kaip antrą telefoną, skirtą darbui.

iDEN technologija: širdis, kuri leido viską sujungti

Nextel sėkmės pagrindas buvo iDEN (Integrated Digital Enhanced Network) technologija, kurią sukūrė Motorola. Ši technologija veikė 800-900 MHz dažnių juostoje ir naudojo TDMA (Time Division Multiple Access) metodą, leidžiantį keliems vartotojams dalintis tuo pačiu dažniu.

iDEN technologijos genialumas slypi jos daugiafunkcionalume. Vienas tinklas galėjo perduoti:

  • Balso skambučius (kaip įprastas mobilusis telefonas)
  • PTT komunikaciją (kaip radijo stotis)
  • Duomenis (SMS žinutės ir vėliau interneto prieiga)
  • Pranešimus (paging funkcija)

Techniškai PTT funkcija veikė panašiai kaip šiuolaikinės VoIP technologijos. Kai vartotojas paspausdavo PTT mygtuką, signalas per bazės stotis buvo perduodamas į Nextel tinklą, o iš ten – į gavėjo telefoną. Visas procesas užtrukdavo vos kelias šimtąsias sekundės, todėl komunikacija vyko beveik realiu laiku.

Vienas iš svarbiausių iDEN technologijos privalumų buvo jos efektyvumas. Kadangi PTT komunikacija naudojo paketų perdavimo principą (panašiai kaip internetas), tinklas galėjo aptarnauti daug daugiau vartotojų nei tradiciniai balso tinklai. Be to, grupinė komunikacija buvo ypač efektyvi – vienas pranešimas galėjo pasiekti šimtus gavėjų vienu metu.

Motorola telefonų era: nuo i1000 iki BlackBerry hibridų

Nextel telefonų istorija yra neatsiejama nuo Motorola. Pirmieji Nextel įrenginiai buvo gana masyvūs – i1000 plus modelis, išleistas 1996 metais, svėrė beveik pusę kilogramo ir buvo panašus į mažą radijo stotelę su ekranu. Tačiau jis veikė, ir tai buvo svarbiausia.

Laikui bėgant, telefonai tapo kompaktiškesni ir funkcionalūs. i85s modelis, išleistas 2000 metais, jau turėjo spalvotą ekraną ir galėjo siųsti SMS žinutes. i95cl pridėjo interneto naršyklę ir el. pašto funkcijas. Tačiau tikrą proveržį padarė i730 ir i830 modeliai, kurie jau buvo panašūs į šiuolaikinius išmaniuosius telefonus.

Vienas įdomiausių Nextel istorijos periodų buvo bendradarbiavimas su BlackBerry. 2004 metais buvo išleisti hibridiniai įrenginiai, kurie sujungė BlackBerry el. pašto ir duomenų galimybes su Nextel PTT funkcija. BlackBerry 7100i ir vėlesni modeliai tapo ypač populiarūs verslo srityje, nes leido vartotojams turėti visas reikalingas komunikacijos priemones viename įrenginyje.

Nextel telefonų konstrukcija visada buvo orientuota į patvarumą. Daugelis modelių atitiko karinės specifikacijos standartus ir galėjo atlaikyti kritimus, dulkes ir drėgmę. Tai buvo būtina, nes pagrindiniai vartotojai dirbo sunkiomis sąlygomis – statybvietėse, sandėliuose, lauke.

Verslo komunikacijų revoliucija

Nextel poveikis verslo komunikacijoms buvo milžiniškas. Iki PTT technologijos atsiradimo, daugelis įmonių naudojo tradicinius radijo ryšio įrenginius, kurie turėjo ribotą veikimo spindulį ir reikalavo atskirų licencijų. Nextel pasiūlė sprendimą, kuris veikė visoje šalyje ir nereikalavo jokių papildomų leidimų.

Statybos sektorius buvo vienas pirmųjų, kuris masiškai priėmė Nextel technologiją. Statybvietės vadovai galėjo iš karto susisiekti su darbuotojais skirtingose vietose, koordinuoti darbus ir greitai reaguoti į problemas. PTT funkcija leido perduoti trumpus, aiškius nurodymus, o grupinė komunikacija užtikrino, kad visi reikalingi žmonės gautų informaciją vienu metu.

Transporto ir logistikos įmonės taip pat aktyviai naudojo Nextel. Vairuotojai galėjo greitai pranešti apie eismo problemas, keisti maršrutus ar gauti naujus užsakymus. Kadangi PTT komunikacija buvo daug pigesnė nei įprasti skambučiai, įmonės sutaupydavo nemažai pinigų.

Saugumo tarnybos ir policija vertino Nextel už patikimumą ir greitį. Ekstremalių situacijų metu, kai kiekviena sekundė svarbi, galimybė iš karto susisiekti su visais komandos nariais buvo neįkainojama. Be to, Nextel tinklas buvo žinomas dėl savo stabilumo – net esant dideliam apkrovimui, PTT funkcija dažniausiai veikė.

Technologiniai iššūkiai ir apribojimai

Nors Nextel technologija buvo revoliucinė, ji turėjo ir nemažai apribojimų. Pirmiausia, iDEN tinklas buvo santykinai lėtas duomenų perdavimui. Kai kiti operatoriai pradėjo diegti 3G technologijas, Nextel vartotojai vis dar naudojosi ryšiu, kurio greitis buvo panašus į dial-up internetą.

Kita problema buvo tinklo aprėptis. Nors Nextel gerai veikė miestuose ir pagrindinių kelių koridoriuose, kaimo vietovėse ryšys dažnai buvo silpnas arba visai neveikė. Tai ribojo technologijos plitimą už tradicinių verslo centrų ribų.

Baterijos gyvavimas taip pat buvo iššūkis. PTT funkcija naudojo daug energijos, ypač kai telefonas veikė kaip grupės komunikacijos centras. Daugelis vartotojų turėjo nešiotis atsargines baterijas ar specialius kroviklius automobiliams.

Garso kokybė, nors ir priimtina PTT komunikacijai, nebuvo tokia gera kaip tradiciniuose mobiliuosiuose tinkluose. Tai buvo technologijos kompromisas – siekiant greičio ir efektyvumo, teko paaukoti šiek tiek kokybės.

Galiausiai, didžiausias iššūkis buvo konkurencija su sparčiai besivystančiais GSM ir CDMA tinklais. Šios technologijos buvo labiau paplitusios pasaulyje, todėl telefonų gamyba buvo pigesnė, o funkcionalumas – platesnis.

Sprint susijungimas ir technologijos pabaiga

2005 metais Nextel susijungė su Sprint, sukurdami Sprint Nextel Corporation. Šis susijungimas turėjo sujungti Sprint plačiajuosčio tinklo privalumus su Nextel PTT technologija, tačiau realybėje tapo vienu sudėtingiausių telekomunikacijų istorijos projektų.

Pagrindinė problema buvo dviejų skirtingų technologijų suvienijimas. Sprint naudojo CDMA technologiją, o Nextel – iDEN. Klientai tikėjosi, kad galės naudoti PTT funkciją Sprint tinkle, tačiau tai pasirodė techniškai sudėtinga ir brangu.

Sprint bandė sukurti PTT sprendimą savo CDMA tinkle, tačiau jis niekada nepasiekė Nextel kokybės ir patikimumo. „Push-to-talk” funkcija CDMA tinkle veikė lėčiau, dažniau gedo ir neturėjo to paties „tikro laiko” jausmo, kuriuo garsėjo Nextel.

Tuo pačiu metu, iDEN technologija senėjo. Motorola nutraukė naujų iDEN telefonų kūrimą, o Sprint investavo į 4G LTE technologijas. Nextel klientai atsidūrė keistoje situacijoje – jų technologija vis dar veikė gerai, bet nebeturėjo ateities perspektyvų.

2013 metų birželio 30 dieną Nextel tinklas buvo oficialiai išjungtas. Tai buvo komunikacijų eros pabaiga. Daugelis ilgamečių vartotojų buvo priversti pereiti prie kitų sprendimų, tačiau niekas negalėjo pilnai pakeisti Nextel funkcionalumo.

Palikimas ir šiuolaikiniai PTT sprendimai

Nors Nextel tinklas nebegyvuoja, jo technologinis palikimas tebėra gyvas. PTT komunikacijos principai buvo perkelti į šiuolaikinius sprendimus, nors ir kitokia forma.

Šiandien PTT funkcionalumas dažniausiai realizuojamas per programėles. Zello, Voxer, HeyTell ir kitos aplikacijos siūlo panašų „push-to-talk” funkcionalumą, tačiau jie veikia per internetą, o ne specialų radijo tinklą. Tai reiškia, kad jie priklauso nuo duomenų ryšio kokybės ir gali neveikti ten, kur nėra interneto.

Kai kurie mobilių operatoriai vis dar siūlo PTT paslaugas. Verizon turi „Push to Talk Plus”, AT&T – „Enhanced Push-to-Talk”, o T-Mobile bendradarbiauja su trečiųjų šalių sprendimų tiekėjais. Tačiau šie sprendimai veikia per LTE duomenų tinklus ir neturi tokio greičio bei patikimumo, kuriuo garsėjo Nextel.

Profesionalių radijo ryšio srityje Nextel poveikis taip pat jaučiamas. Motorola (dabar Motorola Solutions) toliau gamina profesionalius radijo ryšio įrenginius, kurie naudoja pažangias technologijas kaip TETRA ir P25. Šie sprendimai skirti policijai, ugniagesiams ir kitoms tarnyboms, kurioms reikia patikimo ryšio.

Vienas įdomiausių šiuolaikinių sprendimų yra „Mission Critical Push-to-Talk” (MCPTT) technologija, kuri yra kuriama 5G tinklams. Ji siekia sujungti Nextel tipo komunikacijos privalumus su šiuolaikinių tinklų galimybėmis, tačiau kol kas tai vis dar vystoma technologija.

Kodėl Nextel vis dar prisimename su nostalgija

Praėjus daugiau nei dešimčiai metų po Nextel tinklo išjungimo, ši technologija vis dar minima su nostalgija ir pagarba. Priežastys yra gana aiškios – Nextel tikrai veikė, ir veikė gerai savo srityje.

Pirmiausia, tai buvo patikimumas. Nextel tinklas retai gedo, o PTT funkcija veikė net tada, kai įprasti skambučiai neįmanomi dėl tinklo perkrovos. Tai buvo ypač svarbu verslo vartotojams, kurie negalėjo sau leisti komunikacijos sutrikimų.

Antra, tai buvo paprastumas. PTT funkcija buvo intuityvi – paspaudei mygtuką, kalbėjai, atleidai – klauseisi. Jokių sudėtingų meniu, programėlių ar nustatymų. Tai veikė net tada, kai telefonas buvo užrakintas.

Trečia, tai buvo bendruomeniškumas. Nextel vartotojai dažnai jautėsi kaip tam tikros bendruomenės nariai. „Chirp” garsas gatvėje dažnai sulaukdavo šypsenos ar linktelėjimo iš kitų Nextel vartotojų. Tai buvo technologija, kuri ne tik jungė žmones funkcionaliai, bet ir kultūriškai.

Šiandien, kai turime išmaniuosius telefonus su šimtais funkcijų, kartais pasiilgstame Nextel paprastumo ir efektyvumo. Galbūt todėl kai kurios įmonės vis dar ieško sprendimų, kurie galėtų pakeisti Nextel funkcionalumą, o technologijų entuziastai kuria projektus, siekiančius atkurti PTT komunikacijos patirtį.

Nextel istorija primena, kad ne visada naujausia technologija yra geriausia. Kartais tiesiog reikia sprendimo, kuris gerai atlieka vieną konkretų darbą. Ir šiuo atžvilgiu Nextel buvo tikras meistras – jis leido žmonėms greitai ir patikimai bendrauti, ir to užteko, kad taptų legendine technologija.