Перейти до змісту
Головна " IT ir technologijos " Kompaktinių diskų išradimas (cds)

Kompaktinių diskų išradimas (cds)

Kompaktiniai diskai – vienas iš tų technologijos stebuklų, kurie per kelias dekadas iš esmės pakeitė mūsų santykį su muzika, duomenimis ir informacija. Šiandien, kai dauguma jaunų žmonių muzikos klausosi srautinio perdavimo platformose, sunku įsivaizduoti laiką, kai CD buvo revoliucinis išradimas. Tačiau šių blizgančių diskų istorija prasidėjo dar 1970-aisiais, o jų poveikis technologijų raidai tęsiasi iki šiol.

Pirmieji žingsniai link skaitmeninės revoliucijos

Kompaktinio disko istorija prasideda ne nuo muzikos, o nuo vaizdo. 1970-aisiais olandų kompanija „Philips” dirbo prie vaizdo disko technologijos – LaserDisc. Šis projektas, nors ir nebuvo komerciškai sėkmingas, padėjo pagrindus optinio duomenų skaitymo technologijai. Tuo pačiu metu japonų milžinė „Sony” eksperimentavo su skaitmeninės garso įrašymo technologijomis.

Lūžio momentas įvyko 1979 metais, kai abi kompanijos nusprendė suvienyti jėgas. Philips turėjo optinio skaitymo technologiją, o Sony – skaitmeninio garso apdorojimo patirtį. Šis partnerystės sprendimas buvo genialus, nes leido išvengti formato karų, kurie vėliau ištiko kitas technologijas.

Pirmasis CD prototipas buvo pristatytas 1980 metais. Diskų dydis – 120 milimetrų skersmens – buvo pasirinktas ne atsitiktinai. Legenda sako, kad šis matmuo atsirado dėl to, jog Sony vadovas Norio Ohga norėjo, kad į vieną diską tilptų visa Bethoveno 9-oji simfonija. Realybėje sprendimas buvo grindžiamas techniškais sumetimais ir kompromisu tarp talpos bei patogaus naudojimo.

Kaip gimė „Red Book” standartas

1982 metų rugpjūčio mėnesį Philips ir Sony oficialiai pristatė CD-Audio standartą, kuris vėliau tapo žinomas kaip „Red Book” (dėl raudonos viršelio spalvos). Šis dokumentas apibrėžė visus techninius parametrus: diskų dydį, duomenų kodavimo būdą, klaidų taisymo algoritmus ir net tai, kaip turėtų atrodyti pats diskas.

Red Book standartas nustatė, kad CD gali saugoti iki 74 minučių stereo garso 16-bitų kokybe ir 44,1 kHz dažniu. Šie parametrai buvo kruopščiai apskaičiuoti – 44,1 kHz dažnis leidžia atkurti garsus iki 22,05 kHz, kas viršija žmogaus klausos ribas (apie 20 kHz).

Pirmasis komercinis CD buvo išleistas 1982 metų spalio 1 dieną Japonijoje. Tai buvo ABBA albumas „The Visitors”. Tą pačią dieną Sony pradėjo pardavinėti pirmąjį CD grotuvą CDP-101, kurio kaina siekė apie 730 dolerių (šiandieniniais pinigais tai būtų apie 2000 dolerių).

Technologijos širdis: kaip veikia optinis skaitymas

CD technologija grindžiama labai elegantiška optinio skaitymo koncepcija. Duomenys diske saugomi kaip mikroskopinės duobelės(pits) ir plokštumos (lands), išdėstyti spirale nuo centro link krašto. Ši spiralė yra tokia ilga, kad ištiesinta siektų apie 5,77 kilometrus!

Skaitymo procesas vyksta naudojant lazerį – paprastai tai 780 nanometrų bangos ilgio infraraudonasis lazeris. Kai lazerio spindulys pataiko į duobelę, jis išsiskleidžia kitaip nei pataikęs į plokštumą. Šį skirtumą fiksuoja fotodetektorius ir paverčia į skaitmeninius duomenis.

Vienas iš genialiausių CD sprendimų – klaidų taisymo sistema. Diskas gali turėti smulkių įbrėžimų ar dulkių, bet specialūs algoritmai (Cross-Interleaved Reed-Solomon Code arba CIRC) gali atkurti prarastus duomenis. Dėl šios sistemos CD gali veikti net su gana rimtais pažeidimais paviršiuje.

CD sukasi kintamu greičiu – nuo 500 apsisukimų per minutę centre iki 200 prie krašto. Tai reikalinga tam, kad duomenų skaitymo greitis būtų pastovus visame diske. Šis sprendimas buvo revoliucinis, nes ankstesnės technologijos (kaip vinilo plokštelės) sukosi pastoviu greičiu.

Nuo muzikos iki duomenų: CD šeimos plėtra

Muzikos CD sėkmė paskatino kurti kitus formatus. 1985 metais atsirado CD-ROM (Compact Disc Read-Only Memory), skirtas kompiuterių duomenims saugoti. Vienas CD-ROM galėjo sutalpinti 650 MB duomenų – tai buvo milžiniška talpa tais laikais, kai kompiuterių kietieji diskai dažnai būdavo 20-40 MB.

1988 metais pristatytas CD-I (Compact Disc Interactive) bandė sujungti garsą, vaizdą ir interaktyvumą. Nors šis formatas nebuvo labai sėkmingas, jis padėjo pagrindus vėlesnėms multimedijos technologijoms.

1990-ieji atnešė CD-R (Compact Disc Recordable) – diskus, į kuriuos vartotojai galėjo įrašyti duomenis. Tai buvo tikra revoliucija, nes pirmą kartą žmonės galėjo kurti savo CD namuose. Vėliau atsirado ir CD-RW (ReWritable), kuriuos buvo galima perrašyti daug kartų.

Kiekvienas naujas formatas išplėtė CD galimybes, bet išlaikė pagrindinį 120 mm dydį ir optinio skaitymo principą. Tai leido išlaikyti suderinamumą ir palengvino technologijos plitimą.

Kultūrinis poveikis ir muzikos industrijos transformacija

CD poveikis muzikos industrijai buvo milžiniškas. Pirmiausia, skaitmeninė kokybė buvo nepalyginamai geresnė už kasetes ar vinilo plokšteles – jokių šnypštimų, spraksėjimų ar garso degradacijos. Muzikos albumai galėjo būti ilgesni, o garso kokybė išlikdavo tokia pati po tūkstančių atkūrimų.

CD taip pat pakeitė muzikos klausymo įpročius. Atsirado galimybė lengvai peršokti į bet kurią dainą, kartoti atskirus kūrinius ar klausytis atsitiktine tvarka. Tai buvo neįmanoma su vinilo plokštelėmis ar kasetėmis.

Muzikos industrija patyrė tikrą renesansą – žmonės pradėjo pirkti savo mėgstamus albumus CD formatu, net jei jau turėjo juos kitais formatais. Tai atnešė didžiulius pelnus įrašų kompanijoms ir paskatino investicijas į naują muziką.

CD taip pat demokratizavo muzikos platinimą. Nepriklausomi atlikėjai galėjo pigiai gaminti savo albumus ir platinti juos be didžiųjų leidybos namų pagalbos. Tai davė pradžią muzikos judėjimui.

Technologinė evoliucija ir CD palikimas

CD technologija tapo pagrindu daugeliui vėlesnių išradimų. DVD (Digital Versatile Disc) naudoja tą patį optinio skaitymo principą, tik su mažesnėm duobelėm ir tankesniu duomenų išdėstymu. Blu-ray diskuose naudojamas mėlynas lazeris su trumpesniu bangos ilgiu, leidžiantis skaityti dar smulkesnius duomenis.

Net šiuolaikinės technologijos, tokios kaip holografiniai duomenų saugojimo metodai ar optiniai kvantiniai kompiuteriai, remiasi principais, kurie buvo išplėtoti kuriant CD.

CD technologija taip pat paskatino skaitmeninės muzikos formatų raidą. MP3 ir kiti suspaudimo algoritmai buvo kuriami siekiant sumažinti CD kokybės garso failų dydį. Be CD, greičiausiai nebūtų atsiradę iTunes, Spotify ar kitos skaitmeninės muzikos platformos.

Kompiuterių srityje CD-ROM buvo vienas iš pagrindinių veiksnių, lėmusių multimedijos boom’ą 1990-aisiais. Žaidimai, enciklopedijos, mokymo programos – visa tai tapo įmanoma dėl CD didelės talpos.

Ateities perspektyvos ir technologijos transformacija

Nors šiandien CD populiarumas mažėja dėl srautinio perdavimo paslaugų ir skaitmeninių atsisiuntimų, šios technologijos palikimas tęsiasi. Daugelis audiofiliųjų vis dar prisiekia CD kokybe, teigdami, kad ji pranoksta suspaustas skaitmenines versijas.

Profesionalioje srityje CD technologija vis dar naudojama archyvavimui ir ilgalaikiam duomenų saugojimui. Kokybiški CD gali išlaikyti duomenis šimtmečius, todėl jie naudojami bibliotekose, muziejuose ir mokslo institucijose.

Optinio skaitymo technologijos toliau vystosi. Šiuolaikiniai tyrimai apima 5D duomenų saugojimą kvarciniame stikle, holografinius diskus ir net DNR pagrįstus saugojimo metodus. Visi šie sprendimai remiasi principais, kurie buvo pradėti plėtoti su CD.

Kompaktinių diskų istorija rodo, kaip vienas technologinis sprendimas gali pakeisti ne tik vieną pramonės šaką, bet ir visą kultūrą. Nuo pirmųjų brangių grotuvų iki šiandieninių universalių optinių technologijų – CD išradimas buvo ne tik technikos triumfas, bet ir žingsnis link skaitmeninės eros, kurioje gyvename šiandien. Tie blizgantys diskai, kurie kadaise atrodė kaip ateities technologija, dabar primena mums, kaip greitai keičiasi pasaulis ir kaip svarbūs yra drąsūs technologiniai sprendimai, formuojantys mūsų kasdienybę.