Skip to content
Главная " IT ir technologijos " Elektrinių variklių veikimo principai

Elektrinių variklių veikimo principai

Elektriniai varikliai šiandien yra visur – nuo mažyčių ventiliatorių kompiuteriuose iki galingų pramonės mechanizmų. Bet kaip iš tiesų veikia šie technologijos stebuklai, kurie paverčia elektros energiją į mechaninį judėjimą? Pažvelkime į šią technologiją iš arčiau.

Magnetizmo ir elektros šokis

Visų elektrinių variklių širdyje slypi vienas paprastas, bet genialus principas – elektromagnetinis poveikis. Kai elektros srovė teka per laidininką, kuris yra magnetiniame lauke, ant to laidininko veikia jėga. Ši jėga ir priverčia variklį suktis.

Įsivaizduokite paprastą eksperimentą: paimkite magneto šiaurės ir pietų ašigalius, tarp jų įtempkite laidą ir paleiskite per jį elektros srovę. Laidas pradės judėti! Būtent šis reiškinys, kurį XIX amžiuje aprašė Michaelas Faraday, tapo visų elektrinių variklių pagrindu.

Bet kaip iš šio paprastų judėjimo gauti nuolatinį sukimąsi? Čia ir prasideda tikroji inžinerijos magija. Variklių konstruktoriai sukūrė sistemas, kurios nuolat keičia magnetinio lauko kryptį arba laidininkų padėtį, taip užtikrinant nepertraukiamą sukimąsi.

Šepetėlių varikliai – klasika, kuri vis dar veikia

Nuolatinės srovės (DC) varikliai su šepetėliais yra tikriausiai paprasčiausi suprasti. Jų konstrukcija primena senovės malūną – centre sukasi rotoriaus su elektromagnetais, o aplinkui išdėstyti nuolatiniai magnetai arba elektromagnetai.

Rotoriuje yra keletas ričių, kurios prijungtos prie kolektoriaus – specialaus žiedo, padalinto į segmentus. Šepetėliai (dažniausiai anglies) slysta per šiuos segmentus ir tiekia elektros srovę būtent toms ritėms, kurios tuo momentu yra tinkamoje padėtyje sukimui palaikyti.

Štai kaip tai veikia: kai rotoriaus ritė atsiduria tarp šiaurės ir pietų ašigalių, per ją teka srovė viena kryptimi. Magnetinis laukas stumia šią ritę. Bet kai ritė pasisuka ir atsiduria kitoje pusėje, šepetėliai automatiškai pakeičia srovės kryptį ritėje. Taip sukimasis tęsiasi be perstojo.

Šie varikliai puikiai tinka ten, kur reikia tiksliai valdyti greitį – elektrinių įrankių, žaislų, automobilių langų kėlimo mechanizmų. Tačiau jie turi ir trūkumų: šepetėliai dilsta, reikia techninės priežiūros.

Bešepetėliai varikliai – ateities technologija

Bešepetėliai nuolatinės srovės varikliai (BLDC / Brushless ) išsprendė daugelį tradicinių variklių problemų. Vietoj šepetėlių ir kolektoriaus, jie naudoja elektroninį valdymą – specialius jutiklius ir mikrovaldiklius, kurie tiksliai nustato, kada ir kuriai ritei tiekti srovę.

Šių variklių rotoriuje yra nuolatiniai magnetai, o rotoriuje – elektromagnetai. Elektroninis valdiklis nuolat stebi rotoriaus padėtį ir tiekia srovę būtent toms rotoriaus ritėms, kurios sukurs optimalų magnetinį lauką sukimui palaikyti.

Bešepetėliai varikliai yra efektyvesni, tyliau veikia, mažiau šyla ir gyvena ilgiau. Todėl juos vis dažniau rasite elektromobiliuose, dronus, kompiuterių ventiliatoriuose, šiuolaikiniuose buitiniuose prietaisuose. Vienintelis jų trūkumas – sudėtingesnis ir brangesnis valdymo elektronika.

Kintamosios srovės varikliai – pramonės darbo arkliai

Kintamosios srovės (AC) varikliai veikia šiek tiek kitaip. Jie naudoja tai, kad kintamoji srovė pati keičia savo kryptį – Europoje 50 kartų per sekundę. Šis nuolatinis keitimasis ir sukuria sukantį magnetinį lauką.

Paprasčiausias AC variklis – asinchroninis. Jo rotoriuje yra trys ričių grupės, išdėstytos 120 laipsnių kampu viena nuo kitos. Kai per jas teka trifazė kintamoji srovė, susidaro sukantis magnetinis laukas. Rotoriuje esantys laidininkai (dažnai tai tiesiog aliuminio strypai) dėl elektromagnetinės indukcijos pradeda suktis, bandydami „pavyti” šį sukantį lauką.

Kodėl jis vadinamas asinchroniniu? Nes rotoriaus greitis visada šiek tiek atsilieka nuo magnetinio lauko greičio. Jei jie suktųsi vienodu greičiu, nebeveiktų indukcija ir variklis sustotų.

AC varikliai yra patikimi, pigūs gaminti ir puikiai tinka ten, kur reikia pastovaus greičio – pramonės įrenginiuose, siurbliuose, ventiliatoriuose. Tačiau jų greitį sunku reguliuoti be specialių dažnio keitiklių.

Žingsninis variklis – tikslumas iki laipsnio

Kai reikia ypač tikslaus pozicionavimo, ateina žingsninių variklių eilė. Šie varikliai gali pasisukti labai mažais, tiksliais žingsneliais – pavyzdžiui, po 1.8 laipsnio.

Žingsninio variklio rotoriuje yra daug elektromagnetų, kurie įjungiami griežta seka. Rotoriuje – nuolatiniai magnetai arba geležies dantukų. Kiekvieną kartą įjungus kitą elektromagnetą, rotorius pasisuka tiksliai vienu žingsniu.

Šie varikliai neturi grįžtamojo ryšio jutiklių – valdiklis tiesiog skaičiuoja, kiek žingsnių padaryta, ir žino tikslią rotoriaus padėtį. Todėl jie idealūs 3D spausdintuvams, CNC staklėms, robotams, astronomijos teleskopams.

Kaip pasirinkti tinkamą variklį

Variklių pasirinkimas priklauso nuo konkretaus uždavinio. Jei reikia paprastos ir pigios sistemos su kintamu greičiu – DC variklis su šepetėliais bus puikus pasirinkimas. Elektriniam įrankiui ar žaislui jis tikrai pakaks.

Kai svarbu efektyvumas, tylumas ir ilgaamžiškumas, verta investuoti į bešepetėlį variklį. Jis atsipirks elektros sąskaitose ir retesne techninės priežiūros reikalingumu.

Pramonės įrenginiams, kur reikia patikimumo ir pastovaus greičio, AC varikliai išlieka nepralenkiami. Jie gali veikti dešimtmečiais be jokios priežiūros.

O jei jūsų projektui reikia tikslaus pozicionavimo – 3D spausdintuvas, robotas, automatizuotas mechanizmas – žingsninis variklis bus geriausias sprendimas.

Ateities perspektyvos ir technologijų plėtra

Elektrinių variklių technologijos nuolat tobulėja. Nauji magnetų medžiagos, pažangūs elektronikos sprendimai, dirbtinio intelekto algoritmai keičia šią sritį.

Retųjų žemių magnetai leido sukurti ypač galingus ir kompaktiškus variklius. Silicio karbido puslaidininkiai padidino valdymo elektronikos efektyvumą. Pažangūs algoritmai leidžia optimizuoti variklio veikimą realiuoju laiku.

Elektromobilių plėtra skatina kurti vis efektyvesnius variklius. Šiandien geriausi elektriniai varikliai pasiekia 95-97% efektyvumą – tai reiškia, kad tik 3-5% energijos „prapuola” kaip šiluma. Palyginimui, vidaus degimo varikliai paprastai pasiekia tik 25-35% efektyvumą.

Magnetų ir elektronikos simfonija

Elektriniai varikliai puikiai iliustruoja, kaip paprastos fizikos dėsniai gali tapti sudėtingų technologijų pagrindu. Nuo Faraday eksperimentų XIX amžiuje iki šiuolaikinių bešepetėlių variklių su pažangia elektronika – kelias buvo ilgas, bet funkcionuojantis.

Šiandien elektriniai varikliai formuoja mūsų kasdienybę labiau nei kada nors anksčiau. Jie leidžia mums naudotis švaresniais elektromobiliais, tikslesniais medicinos prietaisais, efektyvesniais namų ūkio įrenginiais. O ateityje jų vaidmuo tik augs – kartu su atsinaujinančios energetikos plėtra ir automatizacijos poreikiais.

Suprasdami, kaip veikia elektriniai varikliai, galime geriau vertinti šių technologijų galimybes ir apribojimus. O gal net įkvėpsime kurti kažką naujo – juk kiekvienas išradimas prasidėjo nuo smalsumo ir noro suprasti, kaip veikia pasaulis aplink mus.