Skip to content
Главная " IT ir technologijos " Kaip išsirinkti tinkamas automobilių dalis internetu: išsamus vadovas saugiam ir ekonomiškam pirkimui

Kaip išsirinkti tinkamas automobilių dalis internetu: išsamus vadovas saugiam ir ekonomiškam pirkimui

Kodėl verta pirkti automobilių dalis internetu, bet reikia būti atsargiam

Prieš dešimtmetį mintis pirkti automobilio dalis internetu atrodė beveik neįtikima– kas gi rizikuotų užsisakyti dalį, kurios net nepalietė rankomis? Šiandien situacija kardinaliai pasikeitė. Internetinės parduotuvės,tokios kaip 0parts, siūlo milžinišką asortimentą, dažnai gerokai mažesnėmis kainomis nei tradicinės autodalių parduotuvės. Tačiau kartu su galimybėmis atsiranda ir rizika – kaip būti tikram, ar gausite tikrai tą dalį, kuri tiks jūsų automobiliui? Kaip neturėti galvos skausmo su grąžinimais ar netinkančiomis detalėmis?

Realybė tokia, kad internetinės prekybos automobilių dalimis rinka auga sparčiai. Tai patogu, greita ir dažnai pigu. Bet čia slypi ir pavojus – klaidingai užsakytos dalys, prastos kokybės analogai, o kartais ir tiesiog apgavystės. Todėl svarbu žinoti, į ką atkreipti dėmesį prieš paspaudžiant “Pirkti” mygtuką.

Pirmiausia – tiksliai identifikuokite reikiamą dalį

Didžiausia klaida, kurią daro žmonės pirkdami automobilių dalis internetu – jie nepakankamai tiksliai žino, ko jiems reikia. Sakysite, “man reikia stabdžių kaladėlių BMW 3 serijai” – ir manote, kad to pakanka? Ne visai. BMW 3 serija gaminama nuo 1975 metų, o tik dabartinė karta turi kelis skirtingus variklių variantus, kiekvienas gali turėti skirtingas stabdžių sistemas.

Štai ką būtinai turite žinoti prieš ieškodami dalies:

VIN kodas – tai jūsų automobilio asmens kodas. 17 simbolių seka, kuri tiksliai identifikuoja jūsų automobilį. Šis kodas paprastai nurodytas techninės apžiūros pažymėjime, registracijos liudijime, taip pat ant automobilio – dažniausiai po priekinio stiklu arba ant durų staktos. Daugelis rimtų internetinių parduotuvių leidžia ieškoti dalių būtent pagal VIN kodą – tai patikimiausias būdas.

Originalios dalies numeris – jei keičiate seną dalį, ant jos dažnai būna nurodytas gamintojo numeris. Tai gali būti ilga raidžių ir skaičių kombinacija. Įvedę šį numerį į paieškos laukelį, tiksliai rasite tą pačią dalį arba jos analogus.

Automobilio duomenys – jei neturite VIN kodo ar originalios dalies numerio, turėsite nurodyti tikslią automobilio markę, modelį, gamybos metus, variklį (tūrį ir galią), kėbulo tipą. Bet net ir tai ne visada garantuoja, kad rasite tiksliai tinkančią dalį, nes vieno modelio automobiliai gali turėti skirtingas komplektacijas.

Praktinis patarimas: jei abejojate, geriau paskambinkite parduotuvės konsultantams ir pasikonsultuokite. Rimtos internetinės parduotuvės turi specialistus, kurie padės tiksliai identifikuoti reikiamą dalį. Taip sutaupysite laiko ir pinigų, kuriuos prarastumėte grąžindami netinkančią dalį.

Originalios dalys prieš analogus – amžinas dilema

Kai pradėsite ieškoti dalies, greitai pastebėsite, kad tą pačią funkciją atliekančių dalių kainos gali skirtis kelis kartus. Pavyzdžiui, originalus BMW oro filtras gali kainuoti 30 eurų, o analogas – vos 8 eurus. Kur čia triukas?

Originalios dalys (OEM – Original Equipment Manufacturer) yra gaminamos pagal automobilių gamintojų specifikacijas ir dažniausiai turi jų logotipus. Jos garantuoja tikslų tinkamumą ir kokybę, tačiau kainuoja brangiau. Bet štai įdomus faktas – dažnai tas pats gamintojas, kuris gamina originalias dalis, gamina ir analogus, tik be prestižinio logotipo. Tokios dalys vadinamos OES (Original Equipment Supplier) ir kokybe beveik niekuo nenusileidžia originalams, bet kainuoja mažiau.

Paskui yra aftermarket dalys – tai nepriklausomų gamintojų gaminamos dalys. Jų kokybė labai įvairi – nuo puikių iki visiškai netinkamų. Čia svarbu žinoti patikimus gamintojų vardus. Pavyzdžiui, stabdžių sistemoms Bosch, Brembo, TRW yra patikimi vardai. Filtrams – Mann, Mahle, Knecht. Pakabai – Lemförder, Sachs, Monroe.

Kaip rinktis? Štai keletas praktinių rekomendacijų:

Kritinėms saugumą lemiančioms dalims (stabdžiai, pakaba, vairo sistema) geriau rinktis originalias arba žinomų gamintojų analogus. Čia ne vieta taupyti.

Variklių dalims taip pat verta rinktis kokybiškas dalis, nes prastos kokybės dalys gali sugadinti variklį, o tai kainuos nepalyginamai brangiau.

Eksploatacinėms dalims (filtrai, valytuvo gumelės, lemputės) galima drąsiai rinktis kokybiškus analogus – sutaupysite pinigų be kokybės nuostolių.

Kosmetinėms dalims (apdailos elementai, emblemos) analogai dažnai yra visiškai priimtini, nebent jums labai svarbu, kad viskas būtų “kaip iš gamyklos”.

Kur pirkti – kaip atskirti patikimas parduotuves nuo abejotinų

Internetinių automobilių dalių parduotuvių yra šimtai. Kai kurios iš jų – solidūs, patikimi verslai su metų patirtimi. Kitos – vienos dienos projektai, kurie po jūsų apmokėjimo gali tiesiog išnykti. Kaip atskirti vienus nuo kitų?

Pirma, žiūrėkite į parduotuvės istoriją. Kiek metų ji veikia? Ar turi fizinę buveinę Lietuvoje ar bent ES šalyje? Ar nurodyti tikri kontaktai – telefonas, adresas? Jei svetainėje rasite tik el. paštą ir kontaktų formą, tai jau įtartina.

Antra, skaitykite atsiliepimus. Bet ne tik tuos, kurie skelbiami pačioje parduotuvės svetainėje (juos lengva suklastoti), o ieškokite nepriklausomų atsiliepimų forumuose, Google vertinimuose, socialiniuose tinkluose. Žmonės mėgsta pasidalinti tiek teigiama, tiek neigiama patirtimi.

Trečia, patikrinkite grąžinimo ir garantijos sąlygas. Rimta parduotuvė aiškiai nurodo, per kiek dienų galite grąžinti netinkančią dalį, kas padengia grąžinimo išlaidas, kokia garantija teikiama dalims. Jei šios informacijos neranda arba ji miglota – geriau ieškokite kitur.

Ketvirta, pažiūrėkite į mokėjimo būdus. Jei parduotuvė priima tik bankinius pavedimus į užsienio sąskaitas – tai rizikinga. Geriau rinktis tas, kurios leidžia mokėti saugiais būdais – per mokėjimo sistemas, kortele, grynaisiais pristatymo metu.

Penkta, atkreipkite dėmesį į svetainės profesionalumą. Jei svetainė atrodo lyg padaryta prieš dešimtmetį, pilna klaidų, su prastos kokybės nuotraukomis – tai kelia abejonių dėl viso verslo profesionalumo.

Kainos palyginimas – ne visada pigiausias variantas yra geriausias

Radote reikiamą dalį keliose parduotuvėse ir, žinoma, norite pirkti ten, kur pigiausia. Bet palaukite – ar tikrai tai protingiausias sprendimas?

Kaina – tai ne tik dalies kaina. Pridėkite pristatymo išlaidas. Kai kurios parduotuvės siūlo nemokamą pristatymą, kitos ima 5-10 eurų, o užsienio parduotuvės gali prašyti ir 20-30 eurų už pristatymą. Staiga “pigiausia” dalis tampa brangiausia.

Paskui yra pristatymo laikas. Jei jūsų automobilis stovi be judėjimo ir laukia dalies, kiekviena diena turi vertę. Parduotuvė, kuri pristatys per 2 dienas už 5 eurus brangiau, gali būti geresnė nei ta, kuri pristatys per savaitę už 5 eurus pigiau.

Dar vienas aspektas – dalies kokybė. Jei viena parduotuvė siūlo žymiai pigiau nei kitos, verta suabejoti – gal tai žemesnės kokybės analogas? Gal tai nėra originali dalis, nors taip teigiama? Kartais verta sumokėti šiek tiek daugiau patikimoje parduotuvėje, nei rizikuoti su abejotinos reputacijos pardavėju.

Taip pat apsvarstykite garantiją. Jei viena dalis kainuoja 50 eurų su 2 metų garantija, o kita – 40 eurų su 6 mėnesių garantija, kuri iš tikrųjų geresnė sandoris?

Mano patarimas – sudarykite sąrašą bent 3-4 parduotuvių, kurios siūlo jums reikiamą dalį. Palyginkite ne tik kainas, bet ir pristatymo sąlygas, garantijas, atsiliepimus. Ir tik tada priimkite sprendimą. Dažnai vidutinės kainos variantas iš patikimos parduotuvės yra geriausias pasirinkimas.

Ką daryti, kai dalis atvyko – patikrinimo ritualas

Dalis pristatyta – puiku! Bet nepulkite iš karto jos montuoti. Pirma atlikite kelis svarbius patikrinimus.

Patikrinkite pakuotę. Ar ji nepažeista? Jei dėžė suminkštyta, suplyšusi ar akivaizdžiai atidaryti – tai blogas ženklas. Dalis gali būti pažeista transportavimo metu. Fotografuokite viską – tai pravers, jei reikės ginčytis dėl grąžinimo.

Atidarius pakuotę, patikrinkite pačią dalį. Ar nėra mechaninių pažeidimų, įbrėžimų, įlenkimų? Ar yra visi reikalingi tvirtinimo elementai, tarpikliai, instrukcijos? Jei tai elektroninė dalis – ar nėra oksidacijos žymių, ar kontaktai švarus?

Labai svarbu – palyginkite naują dalį su sena (jei keičiate). Ar jos vienodo dydžio? Ar tvirtinimo vietos tose pačiose vietose? Ar jungtys tokios pat? Jei pastebite skirtumų – sustokite ir pasikonsultuokite su pardavėju prieš montuodami.

Jei įmanoma, patikrinkite dalies numerį. Ar jis atitinka tai, ką užsakėte? Kartais parduotuvės klysta ir atsiunčia ne tą dalį, nors aprašymas buvo teisingas.

Jei viskas gerai – galite montuoti. Bet jei kyla bent menkiausių abejonių – geriau paskambinkite pardavėjui ir išsiaiškinkite. Sumontuota dalis dažnai nebepriimama grąžinti, net jei vėliau paaiškėja, kad ji netinka.

Grąžinimas ir garantija – jūsų teisės ir pareigos

Net ir kruopščiai pasirinkus, gali nutikti, kad dalis netinka arba pasirodo defektinė. Kas tada?

Pirmiausia, žinokite savo teises. Pagal ES vartotojų teisių apsaugos taisykles, pirkdami internetu turite teisę per 14 dienų grąžinti prekę be jokios priežasties nurodymo. Tai vadinamoji “atsisakymo teisė”. Bet yra niuansų – dalis turi būti nenaudota, originalioje pakuotėje. Jei jau bandėte ją montuoti ir ji subraižyta ar pažeista – grąžinti nebegalėsite.

Jei dalis defektinė arba netinka dėl pardavėjo kaltės (klaidingai nurodyta informacija, ne ta dalis išsiųsta), pardavėjas privalo priimti grąžinimą ir padengti grąžinimo išlaidas. Bet jei netinka dėl jūsų kaltės (klaidingai užsakėte), grąžinimo išlaidas turėsite dengti patys.

Garantijos atveju svarbu suprasti skirtumą tarp gamintojo garantijos ir pardavėjo garantijos. Gamintojo garantija paprastai ilgesnė ir galioja nepriklausomai nuo to, kur pirkote. Bet ją realizuoti gali būti sudėtingiau – gali tekti kreiptis tiesiogiai į gamintoją. Pardavėjo garantija paprastai trumpesnė, bet ją realizuoti paprasčiau – tiesiog grąžinate dalį pardavėjui.

Svarbu: visada išsaugokite užsakymo patvirtinimą, sąskaitą faktūrą, pristatymo dokumentus. Be jų įrodyti pirkimą bus beveik neįmanoma. Fotografuokite dalį iš karto gavę – jei vėliau reikės įrodinėti, kad ji buvo defektinė ar pažeista, nuotraukos bus neįkainojamos.

Jei kyla ginčas su pardavėju, pirmiausia bandykite spręsti taikiai – susisiekite, paaiškinkite situaciją, pasiūlykite sprendimą. Dauguma rimtų pardavėjų vertina savo reputaciją ir sutiks išspręsti problemą. Jei nesutaria – galite kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą arba Europos vartotojų centrą (jei pirkote iš kitos ES šalies).

Specialūs atvejai – naudotos dalys ir retas automobilis

Kartais naujos dalies kaina yra tokia didelė, kad pradedi svarstyti naudotų dalių variantą. Arba turi retą automobilio modelį, kuriam naujų dalių tiesiog nebegaminama. Kaip elgtis tokiais atvejais?

Naudotos dalys internetu – tai dar didesnis loteriją nei naujos. Nuotraukos gali būti apgaulingos, būklė – perdėm optimistiškai aprašyta. Bet yra būdų, kaip sumažinti riziką.

Pirma, pirkite iš specializuotų autodalių ardymo įmonių, ne iš privačių asmenų. Tokios įmonės paprastai teikia bent minimalią garantiją (30-90 dienų) ir jų reputacija priklauso nuo to, kaip sąžiningai elgiasi.

Antra, prašykite papildomų nuotraukų ir vaizdo įrašų. Rimtas pardavėjas neturės problemų nufotografuoti dalį iš įvairių kampų ar net nufilmuoti, kaip ji veikia (jei tai elektrinė ar mechaninė dalis).

Trečia, klausinėkite apie dalies istoriją. Iš kokio automobilio nuimta? Koks buvo jo rida? Kodėl automobilis ardomas? Jei automobilis ardomas po avarijos, dalys iš pažeistos pusės gali būti paslėptai pažeistos, net jei iš pirmo žvilgsnio atrodo gerai.

Ketvirta, būkite realistai dėl naudotos dalies būklės. Ji nebus kaip nauja. Bus eksploatacijos žymių. Svarbu, kad ji būtų funkcionali, ne kosmetiškai tobula.

Dėl retų automobilių – čia situacija sudėtingesnė. Kartais dalių tiesiog nėra rinkoje. Tada galite:

Ieškoti specializuotose retų automobilių dalių parduotuvėse – tokių yra visame pasaulyje, nors kainos būna aukštos.

Jungtis į savo automobilio modelio entuziastų bendruomenes – forumuose, Facebook grupėse. Ten žmonės dažnai keičiasi dalimis, žino, kur ką rasti.

Svarstyti dalies atnaujinimą ar remontą vietoj keitimo – kartais tai pigiau ir praktiškiau nei ieškoti naujos dalies.

Ieškoti universalių sprendimų – kartais dalis iš kito modelio gali tikti su nedidelėmis modifikacijomis.

Kai dalis pagaliau sumontuota ir viskas veikia

Štai ir esate čia – dalis užsakyta, pristatyta, sumontuota, automobilis vėl veikia kaip reikiant. Jausite pasitenkinimą, ypač jei viskas pavyko be problemų ir sutaupėte pinigų palyginti su autoserviso kainomis.

Bet keletas paskutinių minčių, kurios pravers ateityje. Išsaugokite visus dokumentus – sąskaitas, garantijos korteles, užsakymo patvirtinimus. Sukurkite aplanką (fizinį ar skaitmeninį), kur saugosite visą informaciją apie automobilio remontu ir dalis. Tai pravers ne tik garantijos atveju, bet ir pardavinėjant automobilį – pirkėjai vertina, kai matote, kad automobilis buvo prižiūrimas ir turite visų remontų istoriją.

Jei radote gerą internetinę parduotuvę – išsaugokite ją. Patikimi dalių tiekėjai yra vertingi, ir geriau turėti vieną ar du patikrintus, nei kiekvieną kartą ieškoti naujo.

Pasidalinkite savo patirtimi su kitais. Parašykite atsiliepimą apie parduotuvę – teigiamą, jei viskas gerai, ar įspėjamąjį, jei turėjote problemų. Tai padės kitiems priimti geresnius sprendimus, o ilgainiui pagerina visą rinką – geros parduotuvės klesti, blogos praranda klientus.

Ir galiausiai – nepamirškite, kad internetinė prekyba automobilių dalimis yra įrankis, ne stebuklas. Ji gali sutaupyti jūsų pinigų ir laiko, bet reikalauja kruopštumo, kantrybės ir sveiko proto. Neskubėkite, patikrinkite du kartus prieš užsakydami, būkite realistai dėl kainų ir kokybės santykio. Ir tada internetinė automobilių dalių prekyba taps jūsų patikimu pagalbininku prižiūrint automobilį, o ne galvos skausmo šaltiniu.

Sėkmės keliuose ir tegu jūsų automobilis visada būna tvarkoje – su tinkamomis dalimis, žinoma!