Skip to content
Home " IT ir technologijos " Xbox 360 žaidimų konsolė. Ar tai klasika?

Xbox 360 žaidimų konsolė. Ar tai klasika?

Kai 2005 metų lapkritį Microsoft pristatė Xbox 360, tai buvo ne tik naujos kartos žaidimų konsolės gimimas, bet ir tikras technologinis šuolis. Ši konsolė tapo pirmuoju rimtu iššūkiu Sony PlayStation dominavimui ir atvėrė duris moderniam žaidimų pasauliui, kokį pažįstame šiandien.

Technologinis širdis: PowerPC procesorius ir Xenos grafika

Xbox 360 širdyje plaka IBM sukurtas Xenon procesorius – tai trigubas PowerPC branduolys, veikiantis 3,2 GHz dažniu. Skirtingai nuo tradicinių procesorių, kiekvienas branduolys gali apdoroti po du sriegus vienu metu, todėl iš viso konsolė gali valdyti šešis procesus. Tai buvo revoliucija to meto žaidimų pasaulyje.

Grafikos už vaizdo atvaizdavimą atsakinga ATI Xenos mikroschema, turinti 512 MB bendros GDDR3 atminties. Ši architektūra leido pasiekti iki tol nematytą vaizdo kokybę – žaidimai galėjo veikti 720p ir net 1080i raiška, kas buvo milžiniškas žingsnis į priekį palyginti su originaliu Xbox.

Įdomu tai, kad Microsoft nusprendė naudoti PowerPC architektūrą vietoj įprastos x86. Šis sprendimas buvo motyvuotas energijos efektyvumo ir našumo sumetimais, nors vėliau sukėlė nemažai galvos skausmo kūrėjams, kuriems teko prisitaikyti prie naujos architektūros.

Dizaino filosofija ir išorės sprendimai

Xbox 360 dizainas buvo kardinaliai kitoks nei pirmtako. Baltą, lenktas linijas turintį korpusą sukūrė Hers Experimental Design Laboratory. Konsolė buvo gerokai kompaktiškesnė už originalų Xbox – tai pasiekta dėl pažangesnių gamybos technologijų ir efektyvesnio komponentų išdėstymo.

Vienas ryškiausių dizaino elementų – apšviestas žiedas aplink maitinimo mygtuką. Šis „Ring of Light” ne tik atrodė futuristiškai, bet ir turėjo praktinę paskirtį – skirtingos spalvos ir mirksėjimo šablonai rodė konsolės būseną. Žalias žiedas reiškė normalų veikimą, raudonas – gedimus.

Deja, būtent šis žiedas tapo siaubo simboliu daugeliui Xbox 360 savininkų. „Red Ring of Death” – trys raudoni žiedeliai – reiškė rimtą aparatūros gedimą, dažniausiai susijusį su perkaitimu ir lodavimo defektais.

Xbox Live: internetinio žaidimo revoliucija

Nors Xbox Live debiutavo dar su pirmuoju Xbox, būtent 360 modelyje ši paslauga atsiskleidė visapusiškai. Microsoft sukūrė pirmą tikrai veikiančią internetinio žaidimo ekosistemą konsolėms, kuri tapo standartu visai industrijai.

Xbox Live Arcade leido atsisiųsti mažesnius žaidimus tiesiogiai į konsolę – tai buvo digitalių parduotuvių eros pradžia. Žaidimai kaip „Geometry Wars” ar „Castle Crashers” tapo kultiniais ir parodė, kad ne tik AAA projektai gali būti sėkmingi.

Achievement sistema – dar vienas Xbox 360 išradimas, kuris keičia žaidimų kultūrą iki šiol. Gamerscore taškai tapo prestižo simboliu, o pasiekimų medžioklė – atskirų žaidėjų bendruomenių hobiu. Sony ir kiti konkurentai greitai nukopijavo šią sistemą savo platformoms.

Kinect: judesių valdymo kamera

2010 metais Microsoft pristatė Kinect – revoliucinį priedą, kuris leido valdyti žaidimus kūno judesiais be jokių pultelių. Naudodamas infraraudonųjų spindulių kamerą, gylio jutiklius ir mikrofono masyvą, Kinect galėjo sekti iki šešių žmonių judesius vienu metu.

Techniškai Kinect buvo stebuklas – jame veikė modifikuota PrimeSense technologija, kuri vėliau buvo panaudota Apple Face ID sistemoje. Prietaisas projekte infraraudonųjų taškų tinklelį ir analizavo jo deformacijas, taip sukurdamas tikslų gylio žemėlapį.

Nors Kinect žaidimai nebuvo hardcore žaidėjų mėgstami, jis atvėrė konsolę visiškai naujoms auditorijoms. „Kinect Sports” ir „Dance Central” tapo šeimyninio pramogavimo simboliais, o pats Kinect pateko į Guinness rekordų knygą kaip greičiausiai parduodamas elektronikos prietaisas.

Žaidimų biblioteka ir ekskluzyvai

Xbox 360 žaidimų biblioteka buvo tikras konsolės stiprybės šaltinis. Halo serija tęsė savo triumfą su „Halo 3” ir „Halo: Reach”, kurie tapo internetinio šaudymo etalonais. Gears of War pristatė naujo tipo veiksmo žaidimus su dangčių sistema, kuri vėliau buvo nukopijuota dešimčių kitų projektų.

Forza Motorsport serija tapo rimtu iššūkiu Sony Gran Turismo dominacijai, siūlydama detalizuotą automobilių simuliaciją ir išplėstines tuning galimybes. Fable žaidimai atskleidė RPG žanro galimybes Xbox platformoje.

Tačiau ne tik ekskluzyvai darė Xbox 360 patrauklų. Konsolė dažnai gaudavo multiplatforminius žaidimus anksčiau nei konkurentai, o kai kurie projektai, kaip „Grand Theft Auto IV” papildymai, buvo laikinai ekskluzyvūs Xbox platformai dėl Microsoft susitarimų su leidėjais.

Techninės problemos ir jų sprendimas

Xbox 360 istorija neapsieina be techninių problemų aptarimo. „Red Ring of Death” paveikė apie 23-54% visų pagamintų konsolių – tai buvo viena didžiausių elektronikos industrijos katastrofų. Problema kilo dėl netinkamo aušinimo, prastos lodavimo kokybės ir komponentų plėtimosi dėl temperatūros svyravimų.

Microsoft reagavo drastiškai – pratęsė garantiją iki trejų metų RROD atvejams ir investavo 1,15 milijardo dolerių į problemų sprendimą. Vėlesni konsolės modeliai – Elite ir Slim – turėjo patobulintą aušinimo sistemą ir patikimesnę architektūrą.

Jasper ir Falcon chipsetai, pristatyti 2008-2009 metais, gerokai sumažino gedimų skaičių. Xbox 360 S modelis 2010 metais buvo beveik visiškai išsprendęs perkaitimo problemas, nors tai kainavo Microsoft ne tik pinigų, bet ir reputacijos.

Palikimas ir poveikis žaidimų industrijai

Xbox 360 poveikis žaidimų industrijai sunku pervertinti. Konsolė ne tik sugrąžino Microsoft į konkurencijos centrą, bet ir nustatė standartus, kuriais vadovaujamasi iki šiol. Achievement sistema, patogi internetinio žaidimo infrastruktūra, skaitmeninių parduotuvių koncepcija – visa tai pradėjo būtent nuo Xbox 360.

Konsolė pardavė per 84 milijonus vienetų visame pasaulyje, tapdama antra sėkmingiausia Microsoft žaidimų platforma. Ji pirmą kartą rimtai iššūkė Sony PlayStation dominaciją ir parodė, kad žaidimų rinka yra pakankamai didelė keliems stipriems žaidėjams.

Xbox 360 taip pat parodė svarbų pamoką apie kokybės kontrolę – techninės problemos gali sužlugdyti net geriausią produktą, tačiau tinkama reakcija ir klientų aptarnavimas gali išgelbėti situaciją. Microsoft patirtis su RROD paveikė visą elektronikos industriją, versdama gamintojus atidžiau testuoti produktus prieš išleidimą.

Šiandien, žvelgiant atgal, Xbox 360 atrodo kaip tiltas tarp senojo ir naujojo žaidimų pasaulio. Ji išsaugojo geriausius klasikinių konsolių bruožus, tuo pačiu pristatydama technologijas ir koncepcijas, kurios formuoja šiuolaikinį žaidimų kraštovaizdį. Nepaisant techninių problemų, Xbox 360 lieka viena iš svarbiausių žaidimų istorijos konsolių – ne tik dėl to, ką ji pasiūlė, bet ir dėl to, kaip ji pakeitė visą industriją.