Skip to content
Home " IT ir technologijos " Analoginės televizijos era (analog tv)

Analoginės televizijos era (analog tv)

Prisiminkite tuos laikus, kai televizoriaus nustatymas buvo tikras menas. Reikėjo sukti anteną, reguliuoti kanalus ir kartais net duoti lengvą smūgį aparatui, kad vaizdas taptų aiškesnis. Tai buvo analoginės televizijos era – technologijos, kuri per daugiau nei pusę amžiaus formavo mūsų kasdienybę ir kultūrą.

Analoginė televizija veikė visiškai kitokiu principu nei šiandieniniai skaitmeniniai sprendimai. Ji perduodavo signalą elektromagnetinėmis bangomis, kurios keliavo oru nuo siųstuvo iki mūsų namų antenos. Šis procesas buvo tiesus, bet kartu ir labai jautrus aplinkos poveikiui.

Kaip veikė analoginis televizijos signalas

Analoginės televizijos širdis buvo elektromagnetinių bangų moduliacija. Kamera užfiksuodavo vaizdą ir paversdavo jį elektriniu signalu, kuris kito proporcingai šviesos intensyvumui. Šis signalas moduliuodavo radijo bangų nešėją – paprasčiau tariant, keisdavo jo charakteristikas taip, kad jose būtų užkoduota vaizdo informacija.

Garso perdavimas vyko atskirai, naudojant dažnių moduliaciją (FM). Tai reiškė, kad garso signalas keisdavo radijo bangos dažnį, o ne amplitudę kaip vaizdo atveju. Būtent dėl to kartais galėjote girdėti garsą, net kai vaizdas buvo visiškai iškraipytas.

Televizorius priėmęs šį signalą turėjo jį „išskaidyti” atgal į vaizdą ir garsą. Kineskopas – ta stiklinė vamzdis televizoriaus gale – naudojo elektronų pluoštą, kuris „piešė” vaizdą ekrane eilutė po eilutės. Europos PAL standarte tai buvo 625 eilutės, atnaujinamos 25 kartus per sekundę.

Technologijos evoliucija ir standartai

Analoginė televizija nebuvo vieninga visame pasaulyje. Susiformavo trys pagrindiniai standartai: NTSC (daugiausia Šiaurės Amerikoje), PAL (Europoje ir kitur) bei SECAM (Prancūzijoje, Rusijoje ir buvusiose sovietų šalyse).

PAL standartas, kurį naudojome ir mes, buvo sukurtas Vokietijoje 1963 metais. Jo pavadinimas „Phase Alternating Line” atskleidžia pagrindinį principą – kiekviena eilutė keisdavo spalvų signalo fazę, kas padėjo sumažinti iškraipymus. Tai buvo atsakas į NTSC standarto trūkumus, kurį ironiškai vadindavo „Never The Same Color” (niekada ta pati spalva).

Spalvų perdavimas buvo pridėtas prie jau egzistuojančio nespalvoto signalo. Tai reiškė, kad seni nespalvoti televizoriai galėjo rodyti spalvotų laidų vaizdą, tik be spalvų. Šis suderinamumas buvo kritiškai svarbus technologijos plitimui.

Antenos ir signalo kokybės problemos

Analoginės televizijos kokybė tiesiogiai priklausė nuo signalo stiprumo ir kokybės. Antenos dizainas ir pozicionavimas buvo menas savaime. Taigi antenos su keliais elementais buvo populiariausios – jų kryptinė charakteristika leido „pagauti” silpnus signalus iš toli esančių siųstuvų.

Daugelis prisimena tuos laikus, kai reikėjo lipti ant stogo ir sukti anteną, kol kažkas namie šaukdavo „gerai!” pro langą. Atmosferos sąlygos stipriai paveikdavo signalo kokybę. Lietingomis dienomis signalas galėjo būti silpnesnis, o kartais, esant ypatingoms atmosferos sąlygoms, galėjote priimti stotis iš labai tolimų šalių.

Dažna problema buvo „šmėkliški” vaizdai – kai signalas atsimuša nuo pastatų ar kalnų ir pasiekia anteną keliais skirtingais keliais. Tai sukurdavo dvigubą ar trigubą vaizdą ekrane. Miestų centre šis reiškinys buvo ypač paplitęs.

Televizorių konstrukcija ir veikimo principai

Analoginiai televizoriai buvo sudėtingi elektromechaniniai įrenginiai. Kineskopas – katodų spindulių vamzdis – buvo jų širdis. Elektronų patranka, išleidžiama iš katodo, buvo fokusuojama į siaurą pluoštą ir nukreipiama magnetiniais laukais.

Šis elektronų pluoštas „skenuodavo” ekraną iš kairės į dešinę, iš viršaus į apačią. Kai elektronai pataikydavo į ekrano viduje esantį fosforą, jis švisdavo. Skirtingi fosforai švisdavo skirtingomis spalvomis – raudonai, žaliai ir mėlynai.

Spalvotų televizorių ekrane buvo milijonai mažyčių fosforų taškų, sugrupuotų po tris. Šešėlinė kaukė užtikrindavo, kad kiekvienas elektronų pluoštas pataikytų tik į savo spalvos fosforą. Šis procesas reikalavo labai tikslaus sureguliavimo – konvergencijos.

Televizorių remontas buvo tikra profesija. Meistrai nešiojosi lagaminus, pilnus elektroninių vamzdžių, ir galėjo diagnozuoti gedimą pagal vaizdo ar garso iškraipymus. „Šiltas” startas, kai televizorius įsijungdavo tik po kelių minučių, buvo normalus reiškinys.

Transliavimo infrastruktūra ir technologijos

Analoginės televizijos transliavimas reikalavo masyvios infrastruktūros. Siųstuvai buvo statomi aukščiausiose vietose – kalnų viršūnėse ar aukštuose bokštuose. Kiekvienas kanalas užėmė 8 MHz pralaidumo juostą VHF ar UHF diapazone.

Lietuvoje pagrindinis siųstuvas buvo Vilniuje, Televizijos bokšte. Regioniniai siųstuvai retransliuodavo signalą tolimesnėms vietovėms. Šis tinklas formavosi dešimtmečiais ir reikalavo nuolatinio techninio aptarnavimo.

Studijose naudojamos kameros buvo didžiuliai aparatai su kineskopais vietoj LCD ekranų. Vaizdo montažas vyko mechaniškai, fiziškai perjungiant signalus. Įrašymas ant magnetinių juostų buvo vienintelis būdas išsaugoti programas.

Tiesioginiai transliavimas buvo sudėtingas techniškai. Mikrobanginiai ryšiai jungė studijas su siųstuvais, o reportažams iš įvykio vietos naudojami specialūs mobilūs siųstuvai.

Kasdienio naudojimo patirtis

Analoginės televizijos naudojimas buvo visiškai kitoks nei šiandien. Kanalų perjungimas vyko mechaniškai – sukant rankenėlę ar spaudžiant mygtukus, kurie fiziškai keisdavo derintuvo parametrus. Daugelis televizorių turėjo tik kelis iš anksto nustatytus kanalus.

Programų gidas buvo spausdinamas laikraščiuose arba specialiuose žurnaluose. Jokių elektroninių programų vadovų – reikėjo planuoti žiūrėjimą iš anksto. Praleisti mėgstamą laidą reiškė laukti pakartojimo arba visai jo netekti.

Vaizdo kokybė kito priklausomai nuo oro sąlygų, antenos būklės ir atstumo iki siųstuvo. „Sniegas” ekrane buvo įprastas reiškinys silpno signalo zonose. Kartais padėdavo pakeisti antenos padėtį ar net paliesti televizorių – statinis elektros krūvis galėjo pagerinti kontaktą.

Televizoriaus šildymas žiemą buvo papildomas privalumas – kineskopai išskirdavo nemažai šilumos. Tačiau vasarą tai tapdavo problema, ypač mažuose kambariuose.

Palikimas ir perėjimas į skaitmeninę erą

Analoginės televizijos era baigėsi ne iš karto. Lietuvoje analoginis transliavimas buvo nutrauktas 2012 metais, užbaigiant ilgą perėjimo prie skaitmeninės televizijos procesą. Šis sprendimas buvo priimtas ne tik technologiniais, bet ir ekonominiais sumetimais – skaitmeninė televizija leidžia efektyviau naudoti radijo spektrą.

Perėjimas nebuvo sklandus visiems. Daugelis žmonių turėjo keisti televizorius arba įsigyti specialius dekoderius. Senos antenos dažnai netiko naujam signalui, reikėjo jų reguliavimo ar keitimo.

Tačiau analoginės televizijos poveikis kultūrai išlieka. Būtent ši technologija suformavo televizijos žiūrėjimo įpročius, šeimos susibūrimo prie ekrano tradiciją ir bendrą medijos suvokimą. Analoginės eros estetika – šiek tiek „šiltas” vaizdas, lengvi iškraipymai – šiandien sąmoningai atkuriama skaitmeniniuose filtruose.

Analoginė televizija buvo daugiau nei technologija – tai buvo kultūros reiškinys, kuris suvienijo šeimas prie ekranų ir sukūrė bendrą nacionalinę patirtį. Nors šiandien mūsų galimybės žiūrėti ir kurti turinį yra nepalyginamai didesnės, ta paprasta analoginio signalo magija, kai elektronų pluoštas piešė vaizdus fosforiniame ekrane, išlieka technologijos istorijos aukso amžiumi. Galbūt būtent dėl to, kad tada televizija buvo ne tik informacijos šaltinis, bet ir šeimos židinys, prie kurio rinkdavomės vakarais, laukdami mėgstamų laidų ir dalindamiesi bendrais išgyvenimais.